Stationsgebouw Spoor 7

De trein brengt al heel erg lang toeristen naar Ommen. In het begin van de vorige eeuw stopte voor het eerst een (stoom)trein in Ommen. Het was het begin van de eerste toeristenstroom naar Ommen. Ander vervoer als de trein was er toen bijna niet. De eerste padvinders kwamen vroeger met de trein naar Ommen. Daarnaast brachten de treinen in de dertiger jaren duizenden mensen van uit de hele wereld naar Ommen voor de jaarlijkse Sterkampen met Krishnamurti op de Besthmenerberg. Op Ommer grondgebied lagen drie haltes: Vilsteren, Junne en Beerze en ten tijde van de Sterkampen was er ook een tijdelijke halte in Zeesse.

1903-2023 is 120 jaar

De officiële opening van de spoorlijn Zwolle – Ommen was op 15 januari 1903, tegelijkertijd met de opening van het stationsgebouw, naar een ontwerp van architect: E. Cuypers (1859 – 1927). Om de stoomlocomotief van water te kunnen voorzien stond op het station een watertoren. Spoorlijn en stations werden geëxploiteerd door de Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij (NOLS).

Vechtdallijnen

In 1938 neemt de NS het spoornet over en is voornemens de lijn sluiten op de goederentreinen na. Zover is het niet gekomen. In de tachtiger jaren van de vorige eeuw zijn opnieuw plannen om de onrendabele lijn op te heffen. Ook nu weer komt het niet zover. De exploitatie komt in 2012 in handen van de provincies Overijssel en Drenthe en wordt verzorgd door Arriva onder de naam “Vechtdallijnen”. De treindiensten worden verzorgd met de Spurt van Blauwnet. Dit is een samenwerkingsverband van Arriva met Keolis – Syntus.

Spoor 7

Door vernieuwingen aan het spoor kwam een eind aan de handbediening. De kaartverkoop en het in- en uit checken werd een automaten aangelegenheid. Toen ook de wachtruimte op slot ging kreeg Ommen te maken met een leeg stationsgebouw. Tot 1 november 2009. In het pand waar voorheen treinkaartjes werden verkocht, wachtende reizigers konden schuilen voor de regen en het spoorpersoneel de seinen en wissels bedienden, kreeg toen met de komst van restaurant met de naam ‘Spoor 7’ een nieuwe functie en werd weer het ‘visitekaartje van Ommen’. Er ging eerst een ingrijpende verbouwing aan vooraf, zodat bezoekers ontvangen konden worden in een sfeervol ingericht restaurant voor een kopje koffie terwijl je wacht op mensen die met de trein komen, een uitgebreide lunch of een snelle hap vlak voor de trein vertrekt.

Toeristisch Overstappunt en Kunsttoerisme

Het station is voor veel treinreizigers vaak de eerste kennismaking met Ommen. In 2011 komt er een Toeristisch Overstappunt als vertrekpunt voor vele wandel- en fietsroutes in de omgeving. Het stationsplein wordt opgepoetst en opnieuw ingericht. Het P+R-terrein en de fietsenstallingen worden fors uitgebreid. Ook “Spoor 7” draagt voor een groot deel bij aan de beleving van het sporen per trein van- en naar Ommen. In 2018 werden de perrons vernieuwd en uitgebreid. Voor de sporen 1 en 2 komt een scheiding van reizigersstromen en meer ruimte voor het in- en uitstappen en wachten. Toen is ook een deel van een dood spoor verwijderd met uitzondering van de laatste ongeveer tien meter spoorstaven als onderdeel van het onlangs nog gerenoveerde kunstwerk ‘Huis van Reizen’. De gemeente verzorgt het onderhoud van deze creatie van Rien Monshouwer, die zichtbaar is aan de rechterkant als de trein het Ommer station verlaat op weg naar Zwolle. Er staan meer kunstwerken. In 1989 startte NS, die dat jaar het 150-jarig bestaan van het Nederlandse spoor vierde, een samenwerkingsverband met de Stichting Beeldenroute Overijssel en de Tentoonstellingsdienst Overijssel. Er werd een kunstroute ingericht met kunstwerken op en rond stations langs de spoorlijn Zwolle-Emmen. Eerder kreeg het initiatief de naam Kunstlijn. Het project werd aangekondigd als ‘het meest langgerekte openlucht-kunstmuseum’. De kunst die in en rond de elf stations tussen Zwolle en Emmen werd gerealiseerd diende onder meer het kunsttoerisme per trein te bevorderen

Joseph Kosuth

Joseph Kosuth maakte een kunstwerk voor de voormalige wachtruimte van station Ommen. Het werk beslaat de gehele lengte van de muur. In witte schreefletters op zwart behangpapier zijn de namen van belangrijke klassieke, oosterse, oude en moderne filosofen gedrukt: we zien onder meer de namen van Catharina van Siena, Habermas, Hobbes, Marx, Aristoteles, Simone de Beauvoir, Susan Sontag en Sigmund Freud. Het kunstwerk paste destijds goed bij de sobere inrichting van de wachtruimte, die nu onderdeel is van het knusse en gemoedelijke restaurant ‘Spoor 7’.
× Reserveren of een vraag?